torsdag 25. februar 2016

Kjære Erna

Kjære Erna
Som uhelbredelig sosialist med langt fremskreden vegring for høyrepopulisme,
vil jeg først understreke følgende: enten du tror det eller ei
så har jeg respekt for deg som politiker og for Høyre som et anstendig parti!
Derfor ber jeg deg på mine snart 50 år gamle, uformelige knær:
Vær så snill å sette foten ned nå!
Vær så snill å ta et oppgjør med alle dem som har mistet retningssansen!
Vær så snill å lede folket tilbake på samholdets og toleransens veg!


Jeg trygler deg om å legge blå kappe og borgerlige briller til side
for en stakket stund, og bare være landsmoder!
Nå trenger Norge en samlende leder!
En leder som slår i bordet og forteller folket (og regjeringspartneren)
at nå er det nok! Evig nok!
Vi har utfordringer å løse og mennesker å hjelpe!
Vær så snill, Erna: få slutt på vinglegnålet, mistroen og fiendtligheten!


Jeg ber deg høflig, men innstendig:
gjør det klinkende klart
(ja, jeg vet! Det der er det litt «Gro-schwung» over.)
at skremte nordmenn med oppblåst ego og manglende selvinnsikt
er dårlige nordmenn og elendige verdensborgere!
…enten de er ministre, politiske talsmenn eller
enkle sjeler fra Tønsberg-kanten som vil fremme folkehelsa
ved å starte nattlige ruslegrupper for frustrerte menn.


Kjære Erna! Ikke vent lenger nå!
Gå ut i korridorene i regjeringsbygget og slamre kraftig med dørene!
Rop ut at panikken skal gravlegges!
Vis deg i media og fortell folket ditt at vi må ta
anstendigheten tilbake!
Vis deg som den kloke og forsonende lederen vi vet du kan være!
Vær så snill, Erna: Vis oss at du både har et klokt hode og et varmt hjerte!
Det trenger vi nå!


June
 

Ingen kommentarer: