søndag 27. februar 2011

SOLAN, LUDVIG OG JEG

De fleste syns muligens det er i tidligste laget å stå opp klokka tjue over fem en søndag morra...? Det er liksom grenser for hvor lett man lar seg sjarmere på den tida av døgnet - selv når sjarmøren er en tissetrengt 9 uker gammelt valp ved navn Frøya!


MEN...MÅ man så MÅ man...enten det er søndag klokka tjue over fem eller ikke...og i dag gjorde det ingenting! I dag er jeg "Solan"!
Jeg vil ikke akkurat påstå at jeg SPRATT opp og nynnet lystig som energibunt og optimist Solan Gundersen, men kroppen var merkelig samarbeidsvillig og livlig! Dermed var det bare å kjøre på!


Kvart på seks var valpen fòret, luftet og lekt i senk! Ti over seks var snømåkinga unnagjort og vedkurven full. En halvtime senere var kjøkkenet ryddet og blåst, første maskin med klær hengt opp og valpen hadde hatt nok ei tissepause. Det brant livlig i ovnen og luktet nykokt kaffe...og pus hadde fått påfyll av mat og rent vann. 

Litt over sju hadde "voksenhund" Kajsa fått seg en kjapp luftetur og slafset i seg sine to brødskiver med leverpostei....mens valpen sov søtt og yndig på teppet sitt igjen. 
Før halv åtte var "Solan" nydusjet, "stæsjet" og mett... Kaffekoppen var på plass og søndagen hadde bare såvidt begynt!


Nå er det snart VM-sending fra Holmenkollen og sola titter fram.
Jeg er takknemlig og glad for at dagen er god og for at "Solan`n" i meg har kommet tilbake!
I morra kan det hende at jeg er "Ludvig" igjen ...med tynnslitte filttøfler, overdreven pessimisme og utpreget asosial adferd...og det er greit på sitt vis det også. "Ludvig" er en fin fyr han... :)

   

Ha en flott søndag alle sammen!
Klem fra June



10 kommentarer:

Kari Agathe sa...

Ja, de søte små(valper)kan man jo ikke akkurat bare be vente heller - må de så må de ;))

Fordelene er, som du skriver om her, at man får gjort en del før resten av huset våkner til liv :) Og så det så godt å nyte stillheten.

Ha en fortsatt fin søndag!

Klem fra Kari

Husfruen of Hilltop House sa...

For en effektiv morgen! Tenker det føles deilig. Ha en forsatt fin søndag.:-)

sylvia sa...

så herlig et innlegg June.
skal si Solan er vålnet i deg i dag, vi får ta en dag av gangen å bare nyte denne, så mye du fikk gjort på noen timer,
men å helledussen å skjønn en hund du har der,
ja den kan nok sjarmere en i senk uansett klokkeslett spør du meg,
ha en nydelig søndag,
klem fra sylvia

RoseSommer sa...

Gratulerer med VM-gullet til Northug!!!

Og forresten; har en først fått rykte på seg for å stå opp tidlig om morgenen, så kan en ligge så lenge en vil.....

Koselig innlegg, June!

GroLinda sa...

Hvem blir ikke sjarmert av sånne nydelige uskyldige øyne på en liten valp??? Flink som sier ifra når hun må ut. ;o) Skjønn er hun. Skulle ønske jeg kunne være like effektiv som deg! Men det er som du sier; man har opp og ned dager. Mine har vært veldig ned i den siste tiden. Men det hjelper seg nok snart ;o)
Ønsker deg en fortsatt fin søndag.
Klem fra Gro :o)

Lev Livet Lett Lokki sa...

For et herlig innlegg og FOR EN NYDELIG VALP!!!
Vet du, vi får vår neste hund (valp) den 25.3 - som jeg gleder meg!!
Litt spennende med nr 2..., men det går nok bra :))
Ønsker deg mye god hvile!!
Stor varm klem fra Lokki

Landcharm sa...

Skal si du har hatt en effektiv start på dagen. Håper du har kost deg masse også. Ha en fin kveld videre.

-Sanna- sa...

Hørtes ut som en herlig søndag, synes jeg.
En får mye ut av fridagen, når en står tidlig opp.
Nydelig valp du har !

Synnøve sa...

Sånne morgene er gull verdt. Du rakk iallefall mye tidlig på morran.
Kjempefine bilder.
Nydelig valp
Klem

Kamerasamleren sa...

Hallo igjen June!

Og takk for titten og de flotte og utfyllende kommentarene hos meg igjen.

Ja, må man. så må man, enten er hund eller ikke. Jeg kjenner igjen disse episodene fra de hundene vi har hatt og den første tiden. Jeg lå med hundebåndet rundt arma mens jeg sov den første tiden. Da merket jeg at noe var på gang, og det hjalp.

Det er flott å se at "Solanen" i deg har kommet frem, og vi må jo godta den sjarmerende kammeraten "Ludvik" i mellom også. Slik er nå livet, for de aller fleste ærlige mennesker. Tror jeg.

Ellers var det flott og interessant skrevet, humringen slo følge med meg da jeg leste innlegget. Flott levert, June! :)

Når det gjelder det å stå opp om natta og tidlige nattetimer har med årene blitt en vane og normale tilstander for meg. Til tider er det ikke særlig mange timers søvn i døgnet. En blir vant til det også, tro det eller ei. Jeg forsøker å se de positive sidene ved det, og i tillegg får "Blogg - følgerne" ta mye av støyten i mellom. Det blir en del innlegg som følger av lite søvn. :)

Vi krysser fingeren for mye "Solan" og litt "Ludvik" i tiden fremover, for oss begge vi. En passende fordeling til vårt eget og de rundt oss sitt velbehag. Enig?

Fortsatt fin uke til deg, June. Koselig å ha deg som følger på mine blogger også, svært koselig.

En trønderklem fra en trønder med både bart og skjegg. Om du tør motta. :)