fredag 11. mars 2011

INTERIØR & FUNDERINGER

Uka går mot slutten og da er det på sin plass med
noen små funderinger...sånn litt til ettertanke.
Jeg hadde egentlig tenkt å skrive litt om bildene til
KATHRYN WHITE
Jeg liker hennes bilder godt som interiørelementer.
 De er flotte og fargerike...og harmoniske syns jeg.
Jeg har bare to av bildene hennes foreløpig...
...og syns de er FINE!

Dessuten liker jeg disse rammene veldig godt!

MEN
... jeg sitter her og ser på ekstrasendinger om
jordskjelvet og tsunamien i Japan, 
og kan ikke la være å tenke på hvor
heldige vi er...


...vi som bor i en såpass trygg og rolig krok
av verden - selv på "naturkatastrofefronten"!
Det er utvilsomt vill og skiftende natur i Norge også,
og mange steder er det værhardt, 
men i nyere tid har vi iallefall vært forskånet
for slike voldsomme naturkatastrofer.
Katastrofer som legger enorme byer og områder i ruiner...
 og som dreper mange mennesker.

Bildet over av den herlige "kulelampa" er dessverre ikke tatt i stua mi!
Skulle gjerne hatt den lampa jeg!
Jeg MÅTTE bare ta bilde av den der den henger...
...i de flotte lokalene til Løiten Lys ...ikke langt herfra.

Det føles trygt og godt her i stua mi... 
...trygt, varmt og forutsigbart...
...og det er dessverre ikke alle som har det slik.
LA OSS TENNE MASSE LYS
for alle som strever og sliter og kanskje tilogmed
kjemper for livet akkurat nå...
Det er fort gjort å glemme at
vi nordmenn er
LOTTOVINNERE
alle sammen!
HVER DAG....ÅRET RUNDT...
...hvis vi sammenligner oss med de fleste andre
mennesker på Jorda!

La oss tenne lys for å vise at vi setter pris på hvor
HELDIGE
vi er...og at vi tenker på alle dem som ikke
har det like godt som oss!
Det er min oppfordring til dere idag...
Riktig god helg alle sammen!


Klem fra June



 

torsdag 10. mars 2011

OM KORTE BEIN OG TYRANNISKE BARBIEKOMPLEKSER

Jeg har KORTE bein.
De fungerer ganske greit.
De er sterke og tåler det meste
og går stort sett dit jeg vil de skal gå...

...og går de ikke så er det som oftest på grunn av
SIGNALFEIL
fra "toppetasjen"!
Vel...
De eneste stedene de muligens kan finne på å oppsøke
helt av seg sjøl er
ENKELTE INTERIØRBUTIKKER... 
...og èn og annen 
BRUKT & ANTIKKHANDEL...
...og kanskje et LOPPEMARKED i ny og ne...


Altså skulle man kunne si at mine bein er 
GODE BEIN...?
 Allikevel har jeg alltid hatt komplekser for dem!
TILOGMED
da jeg var pur ung og veltrimmet og hadde
"legger og lår som en nordisk vår"...

Tilogmed da beina mine løp tredje fortest på hele skolen
og kunne vende på en tiøring!
De beina hadde godt tilslag på fotballen og ingen kunne
sykle oppoverbakkene sittende slik som
MINE BEIN!

Tilogmed DA hadde jeg komplekser!
...til tross for at estetikken var adskillig bedre da enn nå!
DAGENS UTGAVE
av dem har nemlig - på mystisk vis - antatt
en helt annen FYLDE OG KONSISTENS...
...og dermed framstår som enda kortere enn før!!
MEN
de funker!
Hvordan har det seg at voksne og noenlunde
fornuftige mennesker går rundt og
SKAMMER SEG
over kroppsdeler som så absolutt fungerer
i den funksjonen de var tiltenkt?

HVORFOR går det en mengde såkalt 
velfungerende, normale mennesker med grei sjøltillit
rundt og skjemmes over kroppen sin??
Det er mange av oss i samme båt...

HVORFOR?
JO!
Fordi det finnes noen
 NARSISSISTISKE KLOVNER
der ute som påberoper seg å vite hvordan en
menneskekropp bør se ut!

Disse narsissistiske klovnene holder stort sett til i
virkelighetsfjerne  DESIGNERBOBLER
rundt omkring i store, viktige byer...
...og de utfører klovnestrekene sine bak 
glatte stålkonstruksjoner hos
MOTEHUS OG MODELLBYRÅER
med fancy navn og fete konti.
Der sitter de på sine høye, magre hester og skeier ut med
SUKKERFRIE PASTILLER
stangselleri og ett og annet 
genmanipulert lavkalori-
EPLE...

...mens de i fullt alvor mener at de har en nådegave
som gjør at de har rett til å
DIRIGERE & ADMINISTRERE
resten av menneskeheten inn i  et anorektisk 
BARBIE-TYRANNI!

Det aller mest tragiske er at kompleksene våre
stort sett er knyttet til
kroppslige særtrekk som skyldes
GENER!
...og sitt genetiske opphav kan man som kjent ikke styre sjøl!
JEG har KORTBEINTGENER...
...og i min familie - på farssiden -
 er kortbeintgener relativt vanlige.
Onkelen min for eksempel...
...som har laget alle disse
FLOTTE BILDENE...
...har også fått kortbeintgenet.
Man kan faktisk se det på mange av bildene hans at han
LIKER...JA, NESTEN DYRKER KORTE BEIN!
Så og si alle figurene hans er kortbeinte
og han har ofte med en
DACHSHUND
i motivene sine... En sterk og stolt dachshund
med stødige, korte bein!

Man skulle simpelthen tro at onkel Jan er
STOLT AV SINE KORTE BEIN!
...og hvorfor skulle han ikke være DET?
Tja, det var disse narsissistiske klovnene da...
...og deres destruktive Barbietyranni.
HVA OM
vi rett og slett driter i dem og gjør som onkel Jan?
Hva om vi streber etter å fordrive våre
"GENETISKE KOMPLEKSER"
og være fornøyde med oss sjøl slik vi er skapt?
Skal vi forlange at Barbie-tyranniet oppheves og at 
designerklovnene kurses i grunnleggende anatomi...
...og at de innser det KULE i kroppslig mangfold?
Klarer vi det? Skal vi love å
 LIKE OSS SJØL
neste gang vi ser oss i speilet?

Jeg sverger på mine korte, tjukke bein at jeg aldri mer skal
KLAGE OVER
noe som funker...og som faktisk DUGER!

Ha en strålende kompleksfri  dag alle sammen!
Klem fra June

torsdag 3. mars 2011

I DET BLÅ/HVITE HJØRNET

Jeg suldrer litt rundt i det blå/hvite hjørnet for tida, og her er noen favoritter:
Tenk å kunne skifte ut mørke og faktisk ganske upraktiske skiferfliser (man ser det minste støvfnugg på dem!!) i entrèen med disse nydelige blå/hvite fra Historiske Fliser ..... og sjekk den døra!




Denne nostalgiske kjøpmannsdisken fra Home&Cottage skulle man nok alltids klart å rydde plass til. Ser ikke bort ifra at man nok skulle klart å fylle opp alle skuffene også....med duppeditter og dingsebomser og små skatter! (jegermannen kaller det ROT!!)



I boden... (bak hagemøbler, sykler, gressklipper og en mengde skrot som på mystisk vis har kommet dit i løpet av vinteren...!.. helt innerst...bakerts...sammen med den besværlige kommoden)
...står ei gammal, fin seng...ganske lik den på bildet her.
Den burde selvfølgelig ikke stå i boden! Den burde tas fram i dagslys, males hvit...og få selskap av blå/hvite tekstiler !
Bildet har jeg forøvrig lånt av Stine med den flotte bloggen
Vintage Chic . Titt inn til henne!




Til slutt et par bilder av blå/hvite nyheter fra GreenGate.
Disse står på ønskelista!


Ha en strålende blå/hvit onsdag!
Klem fra June


søndag 27. februar 2011

SOLAN, LUDVIG OG JEG

De fleste syns muligens det er i tidligste laget å stå opp klokka tjue over fem en søndag morra...? Det er liksom grenser for hvor lett man lar seg sjarmere på den tida av døgnet - selv når sjarmøren er en tissetrengt 9 uker gammelt valp ved navn Frøya!


MEN...MÅ man så MÅ man...enten det er søndag klokka tjue over fem eller ikke...og i dag gjorde det ingenting! I dag er jeg "Solan"!
Jeg vil ikke akkurat påstå at jeg SPRATT opp og nynnet lystig som energibunt og optimist Solan Gundersen, men kroppen var merkelig samarbeidsvillig og livlig! Dermed var det bare å kjøre på!


Kvart på seks var valpen fòret, luftet og lekt i senk! Ti over seks var snømåkinga unnagjort og vedkurven full. En halvtime senere var kjøkkenet ryddet og blåst, første maskin med klær hengt opp og valpen hadde hatt nok ei tissepause. Det brant livlig i ovnen og luktet nykokt kaffe...og pus hadde fått påfyll av mat og rent vann. 

Litt over sju hadde "voksenhund" Kajsa fått seg en kjapp luftetur og slafset i seg sine to brødskiver med leverpostei....mens valpen sov søtt og yndig på teppet sitt igjen. 
Før halv åtte var "Solan" nydusjet, "stæsjet" og mett... Kaffekoppen var på plass og søndagen hadde bare såvidt begynt!


Nå er det snart VM-sending fra Holmenkollen og sola titter fram.
Jeg er takknemlig og glad for at dagen er god og for at "Solan`n" i meg har kommet tilbake!
I morra kan det hende at jeg er "Ludvig" igjen ...med tynnslitte filttøfler, overdreven pessimisme og utpreget asosial adferd...og det er greit på sitt vis det også. "Ludvig" er en fin fyr han... :)

   

Ha en flott søndag alle sammen!
Klem fra June



onsdag 23. februar 2011

SOFADRØMMER OM LATTEMASKIN

Jeg er en tålmodig sjel...
og takk for det!
Det er ikke til å stikke under en stol...
...eller sofa...
at det blir en del "dautid" i de periodene
kroppen og huet ikke samarbeider.
Da er sofaen god å ha...
...det samme med bøker og blader -
gjerne i denne genren:

...også kaffe latte da:

...og i den forbindelse så
ØNSKER JEG MEG EN LATTEMASKIN!
Noen som har tips om en god maskin?
En som er enkel å bruke og som ikke koster skjorta...??

Da kommer jo jeg til å lage slike:

...eller slike:

...og selvfølgelig slike:

...men siden jeg fortsatt har en viss form for
sjølinnsikt så blir den nok snarere slik:

...og det holder i massevis!

Tips mottas altså med stor takk! :)

Ha en fin kveld!
Klem fra June






torsdag 10. februar 2011

DUPPEDITTER & SMÅPUSSEL

Idag har jeg enkelt og greit lyst til å legge ut 
et lite knippe bilder av husets interiørdetaljer
- duppeditter & småpussel -
som jeg er glad i.
Det kan godt hende at jeg har vist noen av bildene før,
men det tror jeg rett og slett at vi dr..r i! ;)


Lita hylle med litt nytt og litt gammelt....

Madonna-skrinet lukket...


Madonna-skrinet åpent med "stæsj" oppi...

Salig blanding: sink, sølv, glass og glitter... 

Disse bildene er en favoritt...
Sink & sukkulenter...




Oppvaskstativet er også en favoritt.... kjøpt i "Gamle Lillehammer" på Maihaugen for noen år tilbake...

...mens dette søte, lille "såpestativet" i samme stil ble kjøpt i Nice sist høst. Passer perfekt!

Nå får det være nok duppeditter & småpussel for denne gang... :)

Ha ei fin uke videre!
Klem fra June

lørdag 5. februar 2011

TÅKA LETTER!

Etter ukevis i "tåka"....
(...og bare for ordens skyld så er det ikke
ammetåke det er snakk om her!..)
...har det endelig begynt å lette litt både i topp og kropp.



I håp om at jeg fortsatt har noen lesere der ute,
  sender jeg en aldri så liten helgehilsen til
dere alle sammen:
Etter en lengre periode i "stabilt sideleie" på sofaen
(...med dusj og tannpuss
som dagens største fysiske utskeielse og utfordring..)
har jeg nå kommet meg opp i sittende stilling
og kjenner at vegringen for alt
som er mer slitsomt enn å trykke på fjernkontrollen
er i ferd med å avta! 
...og takk for det!... 
Denne gangen var tåka tjukkere enn på lenge, 
men som den evige optimist og etterhvert erfarne"bipolar`n"
jeg er
så visste jeg at det kom til å klarne opp
før eller senere.

Nå har jeg veldig mye å "ta igjen" og å glede meg til
 når jeg skal ut på en runde i blogglandia!

Ha en flott helg!
Klem fra June
...(eller burde jeg skrive "Torvald Tåke"??) 


mandag 17. januar 2011

LITT INTERIØR

Rett før jul fikk jeg min etterlengtede
krakk til entrèen.
Jeg fant "den rette" hos EVA i
LANDCHARM

...Jeg må forøvrig tilstå at jeg ikke gadd å støvsuge opp barnålene etter "forrige bordsetning"
før jeg tok disse bilende...og må noe beskjemmet erkjenne at det synes ganske godt!
Men det får våge seg!...
Krakken er altså laget etter mål hos
Eva og hennes kjære møbelsnekker...
og den ble bestilt ETTER at de egentlig hadde tatt
velfortjent juleferie!
Men jammen
fikk jeg den store pakken i posten
før den store høytiden satte inn!
Det kaller jeg service!
Takk igjen, LANDCHARM !

Jeg er så fornøyd med den!

Alle hjerter gleder seg....
Jeg syns denne "hjerte-detaljen" er så fin!

...også har krakken fått selskap av
et gammelt blikkspann med en
rosa chrysanthemum oppi.
Den gir nesten litt vårfronemmelser midt i januar.

Ha ei fin uke!
Klem fra June

søndag 2. januar 2011

TANKER om året som gikk



Året som nettopp er over
skal lagres på minnenes torg
Der gjemmer jeg alt jeg har opplevd
fra varmende gleder til vemodig sorg

Å miste en skatt er en smerte
men smerte er prisen for at
man fikk være glad og begeistret
og dele en menneskeskatt    

Å få noen nye venner
Å oppdage vakker musikk  
Å småprate over et måltid
er gleder man husker fra året som gikk

Alt levende går ut av tiden
men ingen vet når det skal skje
Ta vare på året som kommer
og våg både gråte og le!
(June Larsson 2011)

 Godt nytt år!
Klem fra June