torsdag 8. oktober 2009

KJØKKENET VÅRT

Vi bor i et hus som er bygget i 1978, og i utgangspunktet er selvfølgelig ikke det noe drømmehus for en nostalgiker som elsker landstil og shabby og som aller helst vil at ting skal se ut som på oldemors tid. Huset var praktisk og godt vedlikeholdt da vi kjøpte det, men totalt uten sjarm og særpreg....akkurat som 70-tallshus flest!
Kjøkkenet var i klassisk 70-tallsstil; dvs lite, langt og smalt...og med en dør i hver ende. Innredningen satt som et "klistremerke" langs den ene langveggen, det var minimalt med skap- og benkeplass og følelsen av å oppholde seg i en korridor var påtrengende.
Størrelsen på kjøkkenet fikk vi ikke gjort noe med, men vi valgte å endre planløsningen totalt og åpnet opp mot spisestue/stue ved å lage en halv-vegg istedet for dører i hytt og gevær! Nå er plassen på det lille kjøkkenet utnyttet maksimalt og vi har fått metervis med benkeplass og skap, og ikke minst mange herlige kolonial-skuffer som er svært praktiske og rommer utrolig mye! Oppvaskmaskin og kjøl/frys er integrert med fronter lik resten av innredningen, og dermed blir ikke den nostalgiske følelsen ødelagt av glinsende hvitevarer.  Innredningen er faktisk en Ikeaklassiker som, ved hjelp av noen små endringer, har fått akkurat det nostalgiske og litt særpregete utseendet som vi  var ute etter.                 Bilde004
Dessverre har jeg ingen "før-bilder", men slik ser kjøkkenet ut idag... Vi er fornøyde med resultatet, og syns vi har klart å skape et trivelig og særpreget kjøkken – spesielt med tanke på det utgangspunktet vi hadde.
Bilde039HWSCAI8TBMKCAMDXJM7CA713CWUCADNCQIQCALGQWSSCA8ZQ0YYCAZDR6T4CA9XLF3ECAIJU07KCA98EJ6UCACQL6UJCA05B2A4CAZI04J8CA3DFP1ACAZKHC6ZCAKDDN73CA6Y9DKOCAPXM9KXCACJ411FBilde032

5 kommentarer:

KATE ♥ sa...

Tusen takk for en koselig mail.
Det gjorde meg glad.
Nå skal jeg se litt her inne hos deg, og kose meg litt.
Du har en kjempefin Heading.
Klem Kate

Unknown sa...

hei hei! for en koselig blogg! vi legger deg desv ikke til i denne omgang på nib, siden du ikke fokuserer kun på interiør. du er hjertelig velkommen til å søke medlemskap på nytt senere, hvis fokus endrer seg:):)

Anonym sa...

Hei:)
Takk for så kjempekoselig hilsen hos meg,for en flott og koselig blogg du har:))
Likte så godt headingen din, har du laget den selv??
Den var bare så lekker, kunne tenkt meg noe slikt selv også... Bilde fra Tante pose filmen var jo så stillig, er en stor fan av den filmen, må se den vært år til jul, det er kos og tradisjon:))
Du spurte meg ang skapet mitt og hva jeg hadde gjort med det for å få patinaen...det vet jeg dessverre ikke, jeg har ikke gjort det selv, kjøpte skapet slik...er så glad i det skapet.
Takk for koselig titt hos deg:))
Ha en fin mandag i morgen og uke som kommer.
Klem

Anonym sa...

Virkelig flott blogg du har ;)))
Jøss, nybegynner......har visst litt å lære eg, hihi.....virkelig flott, her er skal eg kose meg.....ha en fin dag.

June J. Larsson sa...

Tusen takk for hyggelige kommentarer! Det varmer en fersk blogger! :)
Riktig god helg til dere alle!
Klem